legume vitamine

7 sfaturi pentru un Craciun sanatos

ce-mancam-de-sarbatori In decembrie, Mos Craciun este foarte generos: in afara de cadouri, ne aduce si cateva kilograme in plus.

Un studiu publicat de New England Journal of Medicine arata ca, in medie, avem nevoie de 5 luni pentru a scapa de kilogramele acumulate de sarbatori. Un alt studiu  a aratat ca cea mai mare crestere in greutate a fost inregistrata la persoanele supraponderale si obeze. Deasemenea, pentru totii subiectii, greutatea in plus a reprezentat peste 50% din cresterea ponderala anuala.

In spatele kilogramelor, care se vad imediat, sunt problemele de sanatate, care nu sunt intotdeauna la fel de evidente. Daca nu facem parte din cele cateva sute de romani care ajung la spital in perioada sarbatorilor, asta nu inseamna ca sanatatea noastra nu are de suferit. Consumul excesiv de carne, dulciuri si alcool ne forteaza organismul, iar efectele se vad pe termen lung. Continue reading “7 sfaturi pentru un Craciun sanatos”

legume vitamine

Faina alba vs. faina integrala

Pana nu demult, oamenii saraci erau cei care mancau paine integrala. Painea alba, moale si pufoasa, era rezervata celor privilegiati. De cand lumea moderna s-a prins ca, de fapt, painea integrala are o valoare nutritiva superioara, preferintele (si preturile) s-au inversat. Astazi, painea alba este consumata de doua categorii de oameni: cei care nu isi permit si cei care nu stiu.

Subiectul se extinde dincolo de paine. Faina este baza multor alimente pe care le consumam in cantitati suficient de mari incat sa conteze calitatea acestora. Paste, paste si iar paste! Pizza, prajituri, placinta, covrigi, produse de patiserie etc. Toate acestea sunt facute din faina alba.

Diferenta dintre faina alba si faina integrala

Fiecare bob de cereala contine 3 parti: germene, endosperm si tarate. Germenele (miezul) contine grasimi nesaturate, proteine, minerale si vitamine din complexul B si vitamina E. El este inconjurat de endosperm, care contine in cea mai mare parte amidon si cateva proteine. Tarata este exteriorul dur, fibros, care protejeaza samanta, si are un continut ridicat de fibre si acizi esentiali grasi.

bob-de-grau Continue reading “Faina alba vs. faina integrala”