7 sfaturi pentru un Craciun sanatos

ce-mancam-de-sarbatori In decembrie, Mos Craciun este foarte generos: in afara de cadouri, ne aduce si cateva kilograme in plus.

Un studiu publicat de New England Journal of Medicine arata ca, in medie, avem nevoie de 5 luni pentru a scapa de kilogramele acumulate de sarbatori. Un alt studiu  a aratat ca cea mai mare crestere in greutate a fost inregistrata la persoanele supraponderale si obeze. Deasemenea, pentru totii subiectii, greutatea in plus a reprezentat peste 50% din cresterea ponderala anuala.

In spatele kilogramelor, care se vad imediat, sunt problemele de sanatate, care nu sunt intotdeauna la fel de evidente. Daca nu facem parte din cele cateva sute de romani care ajung la spital in perioada sarbatorilor, asta nu inseamna ca sanatatea noastra nu are de suferit. Consumul excesiv de carne, dulciuri si alcool ne forteaza organismul, iar efectele se vad pe termen lung.

Acestea fiind spuse, ce este de facut? Iata cateva sfaturi care ne vor ajuta sa avem un Craciun sanatos, echilibrat si gustos.

1. Fii activ!

Stai linistit, nu te trimit la sala in dimineata zilei de Craciun. Dar Craciunul nu este doar despre sarmale si cozonaci. Craciunul este despre familie, iar cel mai important este timpul petrecut alaturi de cei dragi. Fie ca iesiti la o plimbare, faceti un om de zapada sau mergeti la patinoar, ideea este sa va miscati.

2. Atentie la portii!

Masa de Craciun este plina de tentatii care mai de care mai apetisante. Desigur, ne este pofta, avem pe masa feluri de mancare pe care le consumam rar sau poate doar de Craciun. Problema este ca vrem sa mancam din fiecare, cat mai mult si toate odata, de parca sarmalele isi vor face bagajul si vor fugi de acasa daca indraznim sa le ignoram. Ai doua variante: fie iti pui pe farfurie cate putin din fiecare, fie alegi 2 sau 3 feluri care iti plac cel mai mult. Iar farfuria … imagineaza-ti ca este de unica folosinta si ca se poate umple o singura data.

3. Mananca fructe!

Un studiu recent arata ca romanii cheltuiesc de 3 ori mai mult pe dulciuri in luna decembrie: biscuiti, napolitane, ciocolata etc. La toate acestea adaugam cozonacii si prajiturile facute de mama si bunica. Ce-ar fi daca am inlocui o parte din dulciuri cu fructe? Mandarine, clementine, banane, mere, ananas, kiwi, pomelo – fructele ajuta digestia si ne hranesc cu multe vitamine si minerale.

4. Mai putina carne, mai multe legume.

Cand ma gandesc la masa de Craciun traditional romaneasca, imi imaginez carne, carne si iar carne! Pentru sanatatea noastra, este important sa limitam consumul de carne si sa compensam cu legume, care sunt bogate in fibre si au putine calorii. Asta nu inseamna ca mancarea va fi mai putin gustoasa. Legumele la gratar, salatele de cruditati si cartofii la cuptor sunt cateva sugestii foarte bune.

5. Bea multa apa!

…si mai putin alcool. Incearca sa reduci la minim cantitatea de vin fiert. Amestecul de zahar cu alcool este unul nefericit pentru organismul nostru.

6. Consuma fibre!

Studiile arata ca o dieta bogata in fibre ajuta la reducerea aportului caloric, pentru ca ne dau senzatia de satietate si ajuta digestia. Din pacate, preparatele de Craciun nu prea cuprind fibre. Ne raman fructele, legumele si painea. Dar nu orice fel! Painea din faina integrala, desigur.

7. Mananca incet!

Un sfat de care ar trebui sa tii cont in fiecare zi, nu doar de sarbatori! Atunci cand mancam incet si constient, cand mestecam mai mult, mancam mai putin, iar digestia este mai usoara. De asemenea, suntem mai atenti la semnalele corpului nostru si stim cand sa ne oprim.

Iti doresc un Craciun linistit, echilibrat si sanatos!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *