Alimentatie pentru o piele sanatoasa

Pielea ta este o reflectie a sanatatii corpului tau. O alimentatie excesiva, saraca din punct de vedere nutritiv, dezechilibrata, are efecte negative asupra pielii. Pentru a intelege mai bine rolul pe care alimentatia il are in mentinerea unui ten curat si a unei pieli sanatoase, este necesar sa vorbim despre radicali liberi si antioxidanti.

Radicalii liberi sunt generati atunci cand corpul nostru produce energie, in timpul metabolismului. Ei pot fi creati de sistemul imunitar in incercarea de a lupta impotriva virusilor si a bacteriilor. Uneori, factorii de mediu, cum ar fi poluarea, radiatiile, fumul de tigara, alcoolul, erbicidele si pesticidele, pot declansa formarea radicalilor liberi. De asemenea, stresul si emotiile negative determina corpul sa produca radicali liberi. Atunci cand sunt in exces, acestia duc la degenerarea celulelor, avand un efect asemanator ruginii asupra metalelor. Asa cum un mar oxideaza in cateva minute dupa ce a fost taiat, tot asa sunt atacate organele noastre de radicalii liberi. Iar pielea este cel mai mare organ al corpului uman.

Antioxidantii sunt substante chimice care intaresc celulele si le fac mai rezistente in lupta cu radicalii liberi. Ei “inghit” celulele radicale libere, contracarand astfel atacurile lor si eliminandu-le din corp. Antioxidantii protejeaza celulele de colagen si elastina, ajuta la prevenirea leziunilor celulelor si tesuturilor. Degradarea celulara cauzata de radicalii liberi face ca celulele sa fie mai susceptibile la atacul bacteriilor si a altor factori care declanseaza procesul de imbatranire. Eficienta cu care organismul lupta cu radicalii liberi este un factor important in determinarea longevitatii si a sanatatii celulelor.

Interesant este faptul ca organismul uman nu produce antioxidanti. Plantele, in procesul de fotosinteza, creaza acest scut de protectie impotriva radicalilor liberi. Vitamina A, complexul de vitamine B, vitamina C, vitamina E, seleniu, zinc, cupru, acizii grasi esentiali si multi alti compusi si fitonutrienti, sunt antioxidanti care ne protejeaza si hranesc pielea.

Vitaminele

Vitamina A protejeaza impotriva fotodistrugerii celulare, care rezulta din expunerea prelungita la radiatiile ultraviolete. Efectul daunator al luminii solare contribuie la imbatranirea prematura si pierderea elasticitatii pielii. Vitamina A este esentiala in sinteza colagenului, care pastreaza pielea ferma si fara riduri, astfel ajutand la combaterea arsurilor solare. Vitamina A are un rol unic in mentinerea sanatatii pielii, deoarece suprima glandele care produc uleiuri si reduce sansele de aparitie a acneei. De asemenea, este responsabila pentru cresterea si regenerarea celulelor pielii. Acestea contribuie la formarea straturilor protectoare ale pielii, care ne protejeaza impotriva anumitor afectiuni, cum ar fi psoriazisul si pielea uscata. Vitamina A este necesara pentru intretinerea si repararea celulelor pielii, iar carenta poate duce la un ten uscat si crapat.
legume vitamine
Vitamina A se gaseste in fructele si legumele colorate (morcov, cartof dulce, ardei gras, spanac, salata verde, patrunjel, varza, broccoli, conopida, rosii, caise, pepene, dovleac, portocale, nectarine, mango, banane, fructe de padure, goji, etc), peste, lactate si oua.

Din complexul de vitamine B, biotina (vitamina B7) este cea mai importanta pentru piele. Deficitul de biotina poate provoca dermatita (iritatie si leziuni la nivelul pielii). Niacina (vitamina B3) ajuta la mentinerea unui ten hidratat si are proprietati antiinflamatorii, care pot calma o piele uscata si iritata.

Alimentele bogate in vitamina B7 sunt: cereale integrale, banane, avocado, legume (morcov, conopida broccoli, spanac, etc), oleaginoase, galbenus de ou, O cantitate importanta este produsa chiar de corpul nostru, cu ajutorul bacteriilor existente in intestin.

Alimentele bogate in vitamina B3 sunt: cod, somon, fructe de mare, legume verzi (spanac, broccoli, sparanghel, etc), leguminoase (fasole, linte, mazare), avocado, mere, pere, piersici, migdale, cereale integrale.

Vitamina C este necesara pentru sintetizarea colagenului. Principalele componente care sustin structura pielii, colagenul si elastina, sunt distruse de radicalii liberi, ducand la dezvoltarea ridurilor. Organismul nu poate produce vitamina C si nu creaza depozite, de aceea trebuie inclusa in alimentatie zilnic. Surse bogate sunt: ardei gras, citrice, legume cu frunze verzi, capsuni, rosii, broccoli, conopida, kiwi, etc.

Vitamina E este un antioxidant care ajuta la protejarea componentei grase a pielii de efectele daunatoare ale radicalilor liberi. Vitamina E ajuta la protejarea impotriva efectelor expunerii la soare si poate calma pielea uscata si aspra, mentinand hidratarea si elasticitatea. Vitamina E ajuta la incetinirea transformarii colagenului solubil, predominant in pielea tanara, in colagen insolubil, caracteristic pielii imbatranite.

Surse bogate in vitamina E sunt: oleaginoase (migdale, nuci, arahide, alune, caju, fistic), seminte de floarea-soarelui, masline, broccoli, spanac, sparanghel, ardei gras, avocado, rosii.

Mineralele

Seleniul este un mineral antioxidant care ajuta la reducerea daunelor cauzate de radiatiilor ultraviolete. Studiile stiintifice sugereaza ca seleniul joaca un rol esential in prevenirea cancerului de piele. Alimentele bogate in seleniu sunt: ton, cod, fructe de mare, seminte (chia, susan, floarea-soarelui), nuci, soia, broccoli, varza de Burxelles, patrunjel, ciuperci, fasole, cereale integrale, usturoi, galbenus de ou.

Zincul este un mineral care ajuta la mentinerea fibrelor de colagen si elastina, contribuind astfel la prevenirea ridurilor si mentinerea fermitatii. Zincul leaga aminoacizii necesari pentru formarea colagenului. In plus, ajuta la curata pielea prin reducerea productiei de sebuum. Zincul poate fi eficient in controlul formarii leziunilor acneice si la eliminarea celor deja existente. Alimentele bogate in zinc sunt: fructe de mare, crustacee, cereale integrale, nuci, caju, ciuperci, fasole, linte, seminte (dovleac, floarea-soarelui, in, susan), ciocolata neagra.

nuci seminte

In prezenta vitaminei C si a zincului, cuprul promoveaza producerea de colagen si elastina, activand procesele naturale de refacere a pielii. Cuprul ajuta la mentinerea unui aspect ferm, neted si catifelat al pielii, si la restabilirea elasticitatii acesteia. Surse bogate in cupru: crustacee, seminte (floarea-soarelui, susan, in), nuci, alune, caju, soia, linte, ciuperci, rosii uscate.

Acizii grasi esentiali

Acizii grasi esentiali (AGE) joaca un rol important in structura celulelor, astfel incat fiecare organ al corpului, inclusiv pielea, este susceptibil la efectele lipsei acestora. Acizii grasi esentiali sunt foarte importanti pentru crearea unei bariere naturale de sebuum a pielii, iar carenta poate duce la o piele uscata, usor iritabila. Fara o cantitate adecvata de AGE, pielea secreta o forma de sebum mai iritanta, ceea ce poate duce la diverse afectiuni. Exista doua categorii principale de AGE: acizii grasi omega 6,  care se gasesc relativ frecvent in alimentatia noastra, si acizii grasi omega 3, care sunt relativ rari.

Acizii grasi omega 3 au un rol important in consolidarea si cresterea fluiditatii membranei celulare, asigurand astfel o piele sanatoasa, care absoarbe nutrientii si ne protejeaza de factorii externi nocivi. Omega 3 ajuta organismul sa produca mai putini agenti inflamatori, care au potentialul de a deteriora pielea. De asemenea, incurajeaza producerea de fibre puternice de colagen si elastina si pastreaza pielea hidratata, ajutând astfel la prevenirea pielii uscate si a altor afectiuni ale pielii. somon sanatate

Surse bogate de Omega 3: somon, hering, ulei de peste, ulei de in, ulei de masline, seminte (in, chia, canepa, susan, dovleac), nuci, fasole, spanac, salata verde, broccoli, varza de Bruxelles, dovlecel, tofu, naut, orez salbatic, afine, etc.

Apa

Apa este foarte importanta pentru sanatatea pielii, deoarece mentine un nivel corespunzator de hidratare al celulelor. Apa ajuta la transportul oxigenului si substantelor nutritive catre toate celulele corpului, dar si la eliminarea toxinelor. O piele hidratata are un aspect curat, neted si proaspat. In schimb, o piele deshidratata este uscata, rigida, are o rezistenta redusa si este predispusa la aparitia liniilor fine si a ridurilor.

Alimente de evitat

Unele alimente declanseaza anumite reactii in organism, care tind sa afecteze sanatatea pielii. Zaharul si faina alba au cel mai mare potential de a grabi imbatranirea pielii. Zaharul are un efect inflamator si genereaza un numar mare de radicali liberi. De asemenea, interactioneaza cu colagenul, cauzand pielea sa isi piarda din elasticitate. Componentele produselor din faina alba impiedica absorbtia nutrientilor in celule, ceea ce duce la un aspect nesanatos al pielii si la o aparare slaba a sistemului imunitar impotriva radicalilor liberi. Grasimile saturate (uleiuri rafinate, carne, prajeli, smantana, margarina) incarca tenul si pot determina pori infundati si infectati.

Consumul de carne poate duce la manifestari alergice si sensibilizarea tenului, cauzate in mod deosebit de nitritii din carne. Pot aparea vergeturi, acnee, diverse tulburari hormonale cu consecinte la nivelul dermului. Laptele contine hormoni, factori de crestere si nutrienti specifici care promoveaza secretia de insulina si alti hormoni, ducand la aparitia acneei.

Sanatatea pielii incepe cu o nutritie echilibrata, bogata in nutrienti, continua cu un stil de viata sanatos si activ, si se termina cu o igiena personala adecvata, naturala.

 

Articol scris pentru www.jolie-cosmetics.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *