Carbohidratii – prieteni sau inamici?

Undeva intre dietele hiperproteice si grasimile sanatoase, carbohidratii (glucidele) au devenit inamicul numarul 1 al kilogramelor. Cand auzim de carbohidrati, ne vine sa fugim in directia opusa. Si asta pentru ca ne gandim, in general, la paine, paste si cartofi. Dar carbohidratii sunt mai mult decat atat.

In realitate, carbohidratii reprezinta sursa noastra principala de energie si nu ar trebui sa lipseasca din meniul nostru zilnic. Pentru a functiona, organismul – in special creierul – are nevoie de o cantitate importanta de glucide. Pe langa aportul de energie, avem nevoie de carbohidrati pentru a ne regla tensiunea, sistemul digestiv si respiratia. Daca eliminam carbohidratii din alimentatie, este posibil sa castigam lupta cu kilogramele, dar sanatatea noastra va avea de suferit.

Carbohidratii se impart in doua categorii: simpli si complecsi. Acestia se gasesc in diferite forme: zaharuri, amidonoase si fibre. In mod uzual, zaharurile sunt considerate glucide simple, iar amidonoasele si fibrele, glucide complexe. Insa aceasta clasificare ne poate induce in eroare. Anumite amidonoase, cum ar fi quinoa, cartofii dulci si leguminoasele (linte, mazare, soia etc), ne aduc o multime de beneficii nutritive, pe cand altele, cum ar fi faina alba, sunt asociate cu o serie de dezechilibre si probleme de sanatate. Pe de alta parte, nu toate zaharurile au aceleasi efecte asupra organismului nostru. Zaharurile procesate din dulciuri, produse de patiserie si sucuri ne pot afecta sanatatea in mod negativ. Zaharurile din fructe si legume, in schimb, au un rol important pentru sanatatea noastra.

De aceea, o clasificare mai potrivita este:

  • carbohidrati simpli: zaharuri si amidonoase rafinate, care in urma procesarii devin sarace in fibre si nutrienti. Sunt ”calorii goale”, care si-au pierdut valoarea nutritiva.
  • carbohidrati complecsi: alimente integrale, neprocesate: cereale integrale, fructe si legume. Acestea contin o cantitate mare de antioxidanti, fibre, vitamine si minerale.

O dieta sanatoasa contine glucide in proportie de aproximativ 50%. Pentru a slabi sanatos, pentru a fi sanatosi, nu este necesar sa reducem cantitatea de carbohidrati, ci sa fim atenti la calitatea acestora.

carbohidrati buni

Carbohidrati ”buni”

  • cereale integrale: ovaz, orz, grau, secara, hrisca, quinoa, orez brun.
  • leguminoase: linte, fasole (alba, rosie, neagra), mazare, naut, soia etc.
  • vegetale: cartofi dulci, broccoli, fasole verde, morcovi, sparanghel, vinete etc. Toate!
  • fructe: mere, banane, fructe de padure, portocale, kiwi etc.
  • fructe cu coaja lemnoasa: migdale, arahide, alune, nuci etc.
  • seminte: chia, in, susan, dovleac, floarea-soarelui etc.

 

carbohidrati rai

 

Carbohidrati ”rai”

  • dulciuri: bomboane, prajituri, gogosi, dulceata etc.
  • bauturi carbogazoase, sucuri de fructe indulcite, ceaiuri indulcite etc.
  • cereale rafinate: paine alba, paste, produse de panificatie, orez alb.

 

 

 

Sursa: Authority Nutrition

One thought on “Carbohidratii – prieteni sau inamici?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *