Dieta Ornish – primul program integrativ pentru regresia bolilor de inima

Paradoxul societatii moderne este ca principalele boli de care suferim sunt cauzate de stilul nostru de viata. Mai exact, 78% din totalul cauzelor de deces au la baza alegerile alimentare pe care le facem, lipsa activitatii fizice si stresul. Acestea se numesc boli non-comunicabile si, conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii, 82% dintre ele sunt afectiuni cardiovasculare, cancere, boli respiratorii si diabet.

In Romania, afectiunile cardiovasculare sunt principala cauza de mortalitate, reprezentand 57% din total cauze deces, cu o medie de 108.9 decese la 100.000 de locuitori, fata de U.E. (43.8 la 100.000 de locuitori).

spanac

In cazul blocajelor arteriale, cea mai la indemana solutie este by-pass-ul. Totusi, este o solutie temporara, pentru ca la 50% din pacienti, arterele se ”astupa” din nou in 5 ani, iar la 80% dintre acestia, in decursul a 7 ani apar din nou stenoze. Boala reapare pentru ca s-a intervenit asupra simptomelor, iar cauzele au fost ignorate. Dar iata ca exista o terapie care urmareşte vindecarea cauzelor profunde ale bolii, pornind de la corectarea alimentatiei pacientului pana la problemele emotionale profunde.

Dr. Dean Ornish, fondatorul Institutului de Medicina Preventiva din California, este cunoscut in lumea medicala pentru succesul obtinut in inversarea blocajelor arteriale in cazul pacientilor afectati de boli coronariene, prin schimbarea radicala a stilului de viata al acestora, fara medicatie sau interventii chirurgicale.

Dr. Ornish si colegii sai au reusit sa demonstreze stiintific ca modificarea stilului de viata poate inversa chiar si cele mai severe cazuri de boala coronariana. Studiile acestora, realizate de-a lungul a 35 de ani, au aparut in publicatii medicale de renume, ca Jurnalul Asociatiei Americane de Medicina, The Lancet, Jurnalul American de Cardiologie, Jurnalul European de Insuficienta Cardiaca.

Schimbarea stilului de viata aduce modificari si la nivelul genelor: activeza genele care ne protejeaza si dezactiveaza genele asociate cu stresul oxidativ si oncogenele (cancer de prostata, san, colon). In plus, aceste schimbari au efecte pozitive asupra telomerilor, astfel incetinind procesul de imbatranire la nivel celular.

Dupa 16 ani de evaluari, in ianuarie 2011, programul integrativ conceput de Dr. Ornish pentru regresia bolilor de inima si a altor boli cronice a devenit primul program decontat de Medicare USA (echivalentul CNAS pentru adultii de peste 65 de ani). Pentru aceasta, a fost creata o noua categorie de beneficii medicale – ”reabilitare cardiaca intensiva”.

Programul Ornish pentru regresia bolilor de inima se axeaza pe optimizarea stilului de viata, luand in calcul 4 directii principale: alimentatie, miscare, managementul stresului si comunitate.

regresia bolilor de inima

a

1. Principii alimentare

Dr. Ornish a impartit alimentele in 5 categorii, de la cele mai sanatoase la cele mai nesanatoase. Pacientii care sufera de boli cardiovasculare sau orice afectiune cronica, se vor alimenta exclusiv din prima categorie. Și pentru ca nu conteaza doar ce manancam, ci si cum mancam, Dr. Ornish incurajeaza mancatul constient.

Dieta pentru regresia bolilor cardiovasculare este vegetariana, iar grasimile nu depasesc 10% din aportul caloric zilnic. Se consuma multe fructe, legume, leguminoase, cereale integrale si soia. Portiile sunt mici si dese, pentru a evita senzatia de foame si a mentine nivelul energiei si al glicemiei. Dieta include si portii zilnice de lactate degresate si albus de ou. Cafeaua, alcoolul, zaharul şi sarea sunt permise in cantitati foarte mici. Fumatul, evident, este strict interzis.

Pacientii au acces la peste 120 de retete, elaborate cu ajutorul unor bucatari de renume, pentru a se asigura ca sunt gustoase si ca este atins necesarul de nutrienti. Iata un exemplu de meniu:

dieta Ornish
Dimineata: frittata cu legume si albus de ou, cartofi copti cu rozmarin si usturoi, capsuni.

Gustare: iaurt grecesc degresat cu piersici si granola

Pranz: mancare de linte cu legume, paine cu malai

Gustare: hummus, salata de castraveti si morcovi

Cina: lasagna cu spanac si ciuperci, salata verde, sparanghel, turfe de cacao.

 

Nu suna (si nu arata) chiar asa de rau cum te asteptai, nu?

Persoanele care nu sufera de boli cronice au la dispozitie un spectru de optiuni mult mai variate. In functie de cat de mult vor sa isi schimbe stilul de viata, acestia vor combina alimente din toate cele 5 categorii.

2. Mișcare fizică moderată

miscare fizica moderata Dr. Ornish recomanda minim 35 de minute de exercitii fizice usoare pe zi sau o ora de 3 ori pe saptamana. Mers pe jos, cu bicicleta, aerobic, pacientii pot alege orice activitate, important este sa le placa si sa fie realizate in mod regulat. Pentru a se asigura ca nu isi forteaza organismul, acestia trebuie sa poata vorbi in timpul exercitiilor.

Inactivitatea indelungata anuleaza efectele pozitive ale exercitiilor fizice. De aceea, orice miscare fizica este un plus, fie ca parchezi mai departe de intrarea in supermarket sau ca mergi pe scari in loc sa iei liftul.

Miscarea fizica are numeroase beneficiile pentru sanatatea pacientilor: reduce tensiunea arteriala in repaos, scade nivelul trigliceridelor si glicemia, creste nivelul colesterolului bun (HDL), mareste rezistenta la efort, arde grasimile si intareste masa musculara, stimuleaza metabolismul, reduce riscul de osteoporoza, si multe altele.

3. Managementul stresului

managementul stresului Stresul vine din exterior, dar problema nu este neaparat ceea ce ni se intampla, ci felul in care reactionam la ceea ce ni se intampla. Desigur, o solutie ar fi sa evitam situatiile stresante, dar nu putem sa ne mutam cu totii intr-o cabana la munte sau intr-un bungalow la mare. Si daca nu putem schimba mediul, atunci ne schimbam perceptia si atitudinea.

Gestionarea stresului poate fi realizata prin diverse tehnici: stretching,  exercitii de respiratie, meditatie, vizualizare (exercitii de imaginatie creatoare), exercitii de relaxare. Pacientilor care urmeaza programul Dr. Ornish pentru regresia bolilor de inima li se recomanda sa practice una din aceste tehnici timp de o ora pe zi. Iar daca nu au timp, consistenta este foarte importanta. Un minut, 5, 10, in fiecare zi, preferabil o ora, pentru rezultate optime.

Beneficiile? Tensiune arteriala scazuta, puls scazut, imbunatatirea capacitatii pulmonare, digestie mai usoara, oxigenarea sangelui, sistem imunitar mai puternic.

4. Afectiune si comunitate

comunitate singuratate V-ar surprinde sa stiti ca acesta este cel mai important aspect al terapiei Ornish? Asta nu inseamna ca alimentatia, miscarea si managementul stresului sunt de neglijat. Dar succesul celor 3 depinde de acest al 4-lea element: afectiunea.

Medicina moderna se concentreaza pe aspecte fizice si mecaniciste: medicamente, chirurgie, gene, molecule etc. Si totusi, nu exista niciun alt factor cu un impact mai mare asupra calitatii vietii, a incidentei bolilor si a mortii premature, ca singuratatea si izolarea.

Dr. Ornish le recomanda pacientilor sa petreaca mai mult timp de calitate cu prietenii si familia (nu in fata televizorului!), sa se inscrie in grupuri de suport, sedinte de psihoterapie, voluntariat, cursuri pentru dezvoltarea abilitatilor de comunicare.

Surse foto: pixabay.com, ornish.com

— — —

Daca vrei sa afli mai multe despre programul de reabilitare cardiaca intensiva, contacteaza-ma!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *