Faina alba vs. faina integrala

Pana nu demult, oamenii saraci erau cei care mancau paine integrala. Painea alba, moale si pufoasa, era rezervata celor privilegiati. De cand lumea moderna s-a prins ca, de fapt, painea integrala are o valoare nutritiva superioara, preferintele (si preturile) s-au inversat. Astazi, painea alba este consumata de doua categorii de oameni: cei care nu isi permit si cei care nu stiu.

Subiectul se extinde dincolo de paine. Faina este baza multor alimente pe care le consumam in cantitati suficient de mari incat sa conteze calitatea acestora. Paste, paste si iar paste! Pizza, prajituri, placinta, covrigi, produse de patiserie etc. Toate acestea sunt facute din faina alba.

Diferenta dintre faina alba si faina integrala

Fiecare bob de cereala contine 3 parti: germene, endosperm si tarate. Germenele (miezul) contine grasimi nesaturate, proteine, minerale si vitamine din complexul B si vitamina E. El este inconjurat de endosperm, care contine in cea mai mare parte amidon si cateva proteine. Tarata este exteriorul dur, fibros, care protejeaza samanta, si are un continut ridicat de fibre si acizi esentiali grasi.

bob-de-grau

Germenele si taratele sunt partile cele mai importante, care dau valoare nutritiva cerealelor. Dar cand sunt rafinate, cerealele trec printr-un proces de macinare care duce la indepartarea miezului si invelisului extern al bobului. Asadar, faina alba contine amidonul, iar cea mai mare parte a fibrelor, vitaminelor B si mineralelor se pierd. Pe de alta parte, faina integrala contine toate componentele bobului de grau.

Am evidentiat in tabelul de mai jos continutul nutritiv al celor doua tipuri de faina. Daca ne oprim la elementele pe care le gasim pe eticheta produselor si pe site-urile care ne ofera informatii despre continutul alimentelor, si anume calorii, carbohidrati, proteine, grasimi si fibre, descoperim ca nu exista diferente semnificative, cu exceptia fibrelor. Am putea trage concluzia gresita ca, atata timp cat ne asiguram aportul de fibre din alte produse, putem manca in continuare alimente obtinute din faina alba. Dar ce se intampla cu vitaminele si mineralele?

 Faina alba  Faina integrala
 Calorii  379 339
 Carbohidrati 78.7 grame  72.5 grame
 Proteine 10.7 grame  13.7 grame
 Grasimi 1 gram 1.8 grame
 Fibre 1.8 grame 12.2 grame
 Vitamina B1 (% DZR) 8.3% 30%
 Vitamina B2 (% DZR) 0% 12.5%
 Vitamina B3 (% DZR) 6.7% 31.7%
 Vitamina B5 (% DZR) 4.2% 10%
 Vitamina B6 (% DZR) 6.7% 16.7%
 Vitamina B9 (% DZR) 6.7% 10.8%
 Fier (% DZR) 6.7% 21.7%
 Magneziu (% DZR) 5.8% 34.2%
 Fosfor (% DZR) 10.8% 35%
 Potasiu (% DZR) 3.3% 11.7%
 Zinc (% DZR) 5%  19.2%
 Mangan (% DZR)  35.8%  190%
 Seleniu (% DZR)  50.8% 100.8%
 Colina 10.8 mg  31.2 mg

 

Paine neagra sau paine integrala?

Da, exista o diferenta intre cele doua. Painea neagra este … neagra, dar nu contine neaparat faina integrala. Anumiti producatori folosesc faina alba si coloranti alimentari sau melasa, obtinand astfel o paine colorata, fara valoare nutritiva.

Asadar, atentie la eticheta! Iata cateva aspecte importante, de care trebuie sa tinem cont atunci cand alegem ce paine cumparam:

  • Procentul de faina integrala trebuie sa fie minim 70%, ideal ar fi 100%.
  • Ingredientele necesare pentru a face paine sunt: faina, drojdie, apa, sare. Tot ce este in plus amelioratori, prafuri de copt, agenti de ingrosare, emulgatori, enzime –, au scopul de a prelungi termenul de valabilitate, imbunatati aspectul si gustul.
  • Sa nu contina grasimi vegetale hidrogenate: afecteaza glicemia si contribuie la cresterea in greutate.
  • Fara adaos de zahar. Zaharul se adauga pentru a modifica gustul sau pentru a ajuta drojdia sa actioneze mai bine.
  • Termenul de valabilitate: cu cat este mai scurt, cu atat mai bine.

 

Sursa:  www.authoritynutrition.com/simple-vs-complex-carbs/

2 thoughts on “Faina alba vs. faina integrala

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *