“Zonele Albastre” – 9 reguli ale longevitatii

Exista cinci zone in lume, numite ”Blue Zones”, care au o concentratie neobisnuit de mare de oameni care traiesc peste 100 de ani. Aceste zone sunt confirmate sub aspect demografic si sunt delimitate geografic. Ele au fost identificate de Dan Buettner, explorator si autor, gratie colaborarii sale cu National Geographic si Institutul National de Gerontologie din SUA.

Cele cinci zone albastre sunt: insula greaca Ikaria, inaltimile montane Nuoro din Sardinia, peninsula Nicoya din Costa Rica, Okinawa in Japonia si comunitatea de adventisti din Loma Linda, California.

Asa numitul Studiu al Gemenilor Danezi a stabilit ca aproximativ 90 de procente din durata de viata a unei persoane obisnuite sunt dictate de stilul de viata si doar 10 procente sunt dictate de genetica. Stiinta ne spune ca, corpul uman are capacitatea de a trai aproximativ 90 de ani. Dar speranta medie de viata este de 78 de ani in SUA, 82 de ani in Europa, si doar 75 de ani in Romania. Deci, undeva pe parcurs, romanii pierd 15 ani. Ani pe care i-am putea castiga, ani pe care i-am putea trai fara  boli cronice, boli de inima, cancer sau diabet. Buettner si echipa sa de experti au crezut ca cea mai buna cale este sa studieze culturile care beneficiaza efectiv de acesti ani.

Dar ce au in comun toate aceste culturi? Care sunt lucrurile pe care le fac la fel? Cum reusesc ei sa ajunga la varste de 90 de ani, 100 de ani si peste, si sa fie activi si sanatosi pana la final? Buettner a identificat 9 elemente comune, pe care le numeste ”Power 9” – cele 9 reguli ale longevitatii.

1. Activitate fizica naturala

Cei mai longevivi oameni nu merg la sala, nu alearga maratoane, nu trag de fiare. In schimb, ei isi organizeaza vietile astfel incat sa fie constant implicati in activitati fizice. Obisnuiesc sa se plimbe, singura cale dovedita pentru a opri declinul cognitiv. Fiecare drum la magazin, la biserica sau la casa unui prieten este o ocazie pentru o plimbare. Cei mai multi dintre ei au o gradina, in care lucreaza manual. Iar atunci cand chiar fac intentionat activitati fizice, sunt lucruri pe care le fac cu placere.

2. Ia-o mai usor!

Chiar si oamenii din Zonele Albastre se streseaza. Stresul declanseaza un raspuns inflamator, care este asociat cu orice afectiune de la boala Alzheimer pana la bolile cardiovasculare. Daca o iei mai usor 15 minute pe zi, acea stare inflamatorie se schimba intr-o stare anti-inflamatorie. In Okinawa exista obiceiul venerarii stramosilor, in Loma Linda si Sardinia se roaga, iar grecii din Ikaria dorm. Orice fel de meditatie, timp de 15 minute pe zi, elibereaza stresul.

3. Scopul tau in viata

In Okinawa i se spune ”ikigai”, iar in Nicoya, ”plan de vida”, care se traduc liber prin ”de ce ma trezesc eu in fiecare dimineata”. Acesti oameni isi stiu rostul, scopul lor in viata, ceea ce valoreaza aproximativ sapte ani suplimentari la speranta de viata.

4. Un pahar de vin rosu pe zi

In Zonele Albastre, cu exceptia Loma Linda, oamenii consuma alcool moderat si aproape zilnic, la masa. In Okinawa se bea o ceasca sake. In Sardinia – un pahar de vin Cannonau, un vin al carui nivel de polifeloni este de trei ori mai mare decat al oricarui alt vin din lume.

5. Plantele – baza alimentatiei

Cei mai longevivi oameni tind sa manance o dieta bazata pe plante, plina de vegetale cu multa culoare in ele. Ei mananca o varietate mare de leguminoase: fasole neagra, fasole fava, soia, linte. De asemenea, nucile sunt un element comun al dietei din Zonele Albastre. Asta nu inseamna ca nu consuma carne, dar frecventa este redusa la o data pe saptamana, iar portiile sunt mici.

6. Regula 80%

”Hara, Hatchi, Bu” este o zicala veche de 3,000 de ani pe care localnicii din Okinawa o spun inaintea mesei, ca sa-si aduca aminte sa se opreasca atunci cand stomacul lor este 80% plin. La 80%, senzatia de foame a disparut, inca nu am ajuns la satietate. Aici, in restul de 20%, poate fi diferenta intre a adauga sau a pierde cateva kilograme. In plus, ultima masa a zilei este seara devreme si este cea mai putin consistenta.

7. Familia inainte de toate

Centenarii din Zonele Albastre aseaza familia pe primul loc, au grija de copiii si parintii lor, le dedica timp si iubire. Ii tin aproape sau locuiesc impreuna cu ei, ceea ce reduce incidenta bolilor si rata mortalitatii la copiii din casele respective. De asemenea, exitenta unui partener poate sa creasca speranta de viata cu pana la 3 ani.

8. Spiritualitate

Din cei 263 de centenari care au fost intervievati, doar 5 nu faceau parte dintr-o comunitate cu preocupari spirituale. Nu conteaza daca este vorba despre crestini, budisti sau taoisti. Cercetarile arata ca participarea la astfel de intruniri de 4 ori pe luna poate valora intre 4 si 14 ani suplimentari la speranta de viata.

9. Tribul potrivit

Cei mai longevivi oameni din lume apartin tribului potrivit. Ei fie se nasc intr-un astfel de mediu, fie s-au inconjurat din proprie initiativa cu oamenii potriviti, care promoveaza obiceiuri sanatoase. Studiile Framingham  arata ca fumatul, obezitatea, fericirea, chiar si singuratatea, sunt contagioase. Daca trei dintre prietenii tai cei mai buni sunt obezi, exista 50% sanse ca si tu sa devii supraponderal. Obiceiurile nesanatoase ale celor apropiati ne influenteaza propriile obiceiuri si, implicit, sanatatea. In schimb, daca prietenii tai obisnuiesc sa mearga pe bicicleta si le place gradinaritul, daca beau putin, dar nu prea mult si mananca sanatos, daca sunt saritori, increzatori si de incredere, acest lucru va avea cel mai mare impact pe termen lung.

Surse: 1  2

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *